Reactie uit de fractie – oktober 2024

Image Wegen
9 oktober 2024

Elke maand geven de fracties uit de gemeenteraad hun kijk op actuele onderwerpen of besluiten uit de gemeenteraad in de pagina Reactie uit de fractie van het Gemeentenieuws. Deze maand geven de fracties uit de gemeenteraad antwoord op de volgende vraag.

'Het wegennet is verouderd en daarom is er de komende tijd veel onderhoud nodig aan de wegen. Zoals de werkzaamheden aan de brug van de A7, die in het najaar worden afgerond. Het is belangrijk dat Rijk, provincie en gemeente goed blijven samenwerken aan de bereikbaarheid. Met het oog op wegwerkzaamheden die nog gaan komen; hoe kijkt u aan tegen de bereikbaarheid van de gemeente?'  

Stadspartij-Beemster Polder Partij - Nico de Lange, raadslid

Opgepast met overdracht polderwegen

In het belang van de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers zullen het Rijk, provincie en gemeenten alle zeilen moeten bijzetten om het wegennet op peil te brengen en te houden. De overdracht van polderwegen door het Hoogheemraadschap aan de gemeente in het buitengebied van Beemster wordt momenteel voorbereid. Dit wordt nu ‘cosmetisch’ aangepakt, maar daarmee zijn we er nog niet; er zijn op plaatsen structurele problemen met de fundering van deze wegen. Dit is ontstaan door verkeerde baggerwerkzaamheden in het verleden waar door ondergraving ernstige verzakkingen zijn ontstaan. Dit gaat in de nabije toekomst veel geld kosten. We zullen bij de overdracht van polderwegen goede afspraken moeten maken over hoe dit financieel wordt opgelost. Tegenwoordig wordt de baggerspecie op de ‘kil’ gelegd. Handhaven op snelheid en bestemmingsverkeer op weggedeelten invoeren, kunnen bijdragen aan kwaliteit en veiligheid.

VVD - Rianne de Wit, raadslid

Slimme oplossingen niet slopen

Overlast door werk aan de weg kan soms (deels) worden opgevangen. Nu er aan het viaduct bij de A7 wordt gewerkt, is er bijvoorbeeld een extra stuk asfalt aangelegd als bypass bij oprit 4. Hierdoor stroomt de Laan der Continenten veel beter door en kunnen ook de inwoners uit Wormer sneller de A7 op. Ook is er in Beemster tijdens de ochtendspits een inrijverbod ingesteld om sluipverkeer op onze lokale wegen te voorkomen. Dit zorgt ervoor dat deze wegen veel rustiger en daardoor ook veiliger zijn. Dergelijke slimme oplossingen mogen daarom ook best wat kosten, de inwoners hebben er immers baat bij. En als blijkt dat ze ook na de werkzaamheden nog helpen, zou het wel erg dom zijn als we ze daarna weer verwijderen. De VVD vindt dat deze slimme oplossingen van nu behouden moeten blijven voor de toekomst.

CDA - Arie Commandeur, commissielid

Bereikbaarheid

Het CDA wil graag met de nodige nuchterheid naar het vraagstuk ‘bereikbaarheid’ kijken. Als de weggebruiker borden met ‘werk in uitvoering’ of ‘omleiding’ ziet, wordt hij gemiddeld niet vrolijk, maar dat wordt hij ook niet als straattegels schots en scheef liggen, asfalt kapot is of een viaduct bijna bezwijkt onder de last en maanden vertragingen veroorzaakt. Wat is het alternatief? De boel laten verloederen. Dan mopperen we pas echt en terecht. Heel belangrijk bij het vraagstuk ‘bereikbaarheid’ is dat de overheid goed en tijdig voorlicht.  Waarom wordt iets uitgevoerd? Ook moet steeds worden geprobeerd werk doordacht  uit te voeren. Geen straten openbreken: project klaar en na een jaar opnieuw de straat open voor de volgende klus. Maar bedenk; het wordt gedaan ter verbetering en niet om de burger te pesten.

Ouderenpartij AOV Purmerend-Beemster - Henk Grader, raadslid

Externe en interne Bereikbaarheid Purmerend 

Het kabinet maakt in 2025 circa € 15 miljard vrij voor verbetering en uitbreiding van het wegennet. Door maatschappelijke en  economische ontwikkelingen is het autobezit in ons land tussen 2019 en januari 2024 met 7,4% naar circa 9,1 miljoen gestegen. Gemiddeld autobezit komt hiermee uit op minimaal twee  auto’s per voordeur en zal  nog blijven toenemen. Ten tijde van de uitbreidingsgebieden in Purmerend, kwam deze verhouding nog uit op 0,8 auto per voordeur. Een toename van 250% aan autobezit. Gelet op de gerealiseerde toename aan inwoners, en de geplande toename aan woningen nog buiten beschouwing latende, wijst de praktijk uit dat de bereikbaarheid van Purmerend, zowel extern als intern, nu al vast loopt. Overleg op bestuurlijk niveau met Rijk, provincie en gemeenten is essentieel. En dit niet alleen over onderhoudswerkzaamheden, maar nog belangrijker, over de ‘bereikbaarheid’ van Purmerend in algemene zin!

D66 - Rick Hollander, commissielid

Voetganger en fietser op één

Het aantal inwoners van Purmerend groeit en de infrastructuur moet daarop worden aangepast. Dat begint met meer ruimte voor voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer. Daarna pas voor het autoverkeer, want belangrijke hoofdroutes in onze gemeente kunnen nu eenmaal niet breder worden gemaakt. Denk aan de Waterlandlaan en de Purmersteenweg. Het wordt sowieso drukker op de weg, dat moeten we accepteren. D66 zet daarom in op het stimuleren van lopen, fietsen en OV-gebruik. Wij gaan voor goede en veilige doorfietsroutes in de gemeente en voorzieningen om fietsen te kunnen stallen en opladen. Voor meer fietsstraten, waar auto’s te gast zijn. Bij stoplichten willen wij voorrang geven aan voetgangers en fietsers. D66 ziet veel kansen voor deelauto’s en deelscooters. Auto’s willen wij zo veel mogelijk laten parkeren aan de rand van het centrum, dat zelf autoluw kan zijn.

GroenLinks - Peter de Zwart, commissielid

Bereikbaarheid: nu en later

Onderhoud zal er altijd zijn. Niet alleen aan wegen, maar ook aan spoorlijnen, fiets- en voetpaden.
De overlast, voor het verkeer maar ook langs de omleidingen, moeten we zo beperkt mogelijk houden.
Nu en in de toekomst willen we bereikbaar blijven, ook als we meer huizen bouwen. Steeds meer asfalt en steeds meer auto’s gaan dat niet oplossen. Er is domweg de ruimte niet voor. GroenLinks wil daarom inzetten op slimme oplossingen. Investeren in goede fiets- en voetpaden en betaalbaar openbaar vervoer. Rechtstreekse en korte routes voor voetganger en fietser, voldoende fietsenstallingen, comfortabele bushaltes en betere aansluitingen en verbindingen met bus en trein. Overleggen hoe het goederenvervoer beter te organiseren, met kleinere en schone vrachtwagens, afhaalpunten en bezorgdiensten. Dat alles komt ook de verkeersveiligheid ten goede. Zo kunnen we in de toekomst verzekerd blijven van onze bereikbaarheid.

Forum voor Democratie - Debora Tollenaar, fractievoorzitter

Goede bereikbaarheid essentieel

Of u nu met de auto, fiets of te voet reist, goede bereikbaarheid is essentieel. Forum voor Democratie luistert naar de zorgen van de inwoners van Purmerend en begrijpt dat files, drukke wegen en beperkte parkeerplekken voor veel frustraties zorgen. Forum voor Democratie is vastberaden om de infrastructuur in Purmerend structureel te verbeteren. Wij zetten ons actief in voor het optimaliseren van wegen, fietspaden en parkeervoorzieningen. Dit betekent niet alleen kortere reistijden en minder drukte, maar biedt ook nieuwe kansen voor werkgelegenheid in de infrastructuur en bouwsector. Wij staan voor een toekomst waarin Purmerend een toegankelijke, leefbare stad blijft. Forum voor Democratie neemt de leiding in het aanpakken van deze uitdagingen. Samen bouwen we aan een betere toekomst voor iedereen in Purmerend. 

Gemeentebelangen Purmerend - Jordi Albers, fractievoorzitter

File in de wijk

Het wordt steeds drukker in Purmerend. Het wegennet piept en kraakt. In de file staan naar de supermarkt wordt eerder regel dan uitzondering: denk aan de files die al beginnen op het parkeerdek van winkelcentrum Weidevenne. Dit is een probleem. Het college van B en W ziet in het verminderen van autobezit een oplossing. Inwoners moeten als het aan hen ligt auto’s gaan delen. GBP vindt het echter belangrijk om te luisteren naar inwoners. Uit onderzoek blijkt dat het merendeel van de Purmerenders hun eigen auto helemaal niet wil opgeven: de auto is en blijft belangrijk om bijvoorbeeld naar het werk te gaan. GBP zet daarom vol in op betaalbaar OV en buitenstedelijk bouwen. Door buitenstedelijk te bouwen en nieuwe ontsluitingswegen aan te leggen, voorkom je dat een steeds groter wordende groep inwoners gebruik moet maken van hetzelfde vastlopende wegennet.

PB21 - Harry Poppelier, fractievoorzitter

Lopen, lopen, lopen

Ik heb de indruk dat Purmerend het liefst ziet dat bezoekers van het ‘stadje’ alleen nog maar gaan lopen. De laatste spontane actie staat nog vers in mijn geheugen, namelijk het fietsverbod in de Kalversteeg, Koestraat en Plantsoenstraat. De politie is niet blij met dit besluit, omdat er geen veilige alternatieve routes zijn. Als ik het voor het zeggen had, zou ik tussen de Koestraat en Kalversteeg een vijver plaatsen, zodat er dan gefietst, gelopen en gezwommen moet worden. Dan komt Purmerend op de kaart als structurele triatlonstad. Naast fietsluw ook autoluw. De bereikbaarheid komt blijvend onder druk te staan, vooral als alle nieuwbouw gereed is. Een slechte zaak, vooral voor de ondernemers van de binnenstad. Onbereikbaarheid door wegwerkzaamheden blijft en daar doe ik dan niet moeilijk over. Ik trek mijn wandelschoenen aan, maar ga niet naar het stadje.